Bli Scout

Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är 8 år. Du börjar som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Det går bra att börja när som helst, det spelar ingen roll om du är 8, 12 eller 16 år. De vanligaste sakerna går fort och enkelt att lära sig. Det går även bra att börja Scouterna som vuxen, vi har alltid plats för assisterande ledare. Ledare kan du vara sedan hela livet.

Vad gör vi?

Vi börjar alltid med en enkel samling för att scouterna ska känna sig trygga i att vi alltid gör lika. Därefter händer det att vi värmer upp med en liten lek. Huvuduppgiften för mötet kan handla om allt möjligt från att ta hand om småsår, hitta i skogen eller tälja en pinne till att planera och bygga ett matbord av material vi finner i skogen.

Gå med i vår kår och testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting. Kontakta avdelningsledarna, så kan de berätta mer och ni kan komma överens om när det passar. Information om de olika åldersgrupperna (avdelningarna) och kontaktinformation till ledarna hittar du under Avdelningar.

Hitta till oss

Vi håller till i det vita huset bakom Wärdshuset i Gamla Linköping. (karta)

Bli medlem

Är du 18 år eller äldre? Alla som är med kan beroende på ålder, intresse, kunskaper, tid bidra till verksamheten. Som vuxen kan man vara med i roververksamheten, vara ledare, vara ledarassistent, vara funktionär i styrelsen, fixa med kårens materiel, underhålla våra lokaler eller scoutstugan eller bara vara stödmedlem. Hör av dig via mail till info@vallascout.se eller kom på nästa ledarträff. Du hittar datumen i kalendern.

Är du upp till 18 år så fyll i intresseformuläret här nedan.  Vi har kö på avdelningarna och hör av oss när det finns plats. Under hösten 2019 välkomnar vi barn födda 2011, men ställ er i kö redan nu för platserna blir snabbt fyllda.