Arrangemang och utbildning

Aktuellt just nu

Kåren

Under året har vi ett antal gemensamma arrangemang som återkommer varje år.

Varje år brukar vi ordna kårläger. Vi åker ut på fredagskvällen och hittar på en massa roliga saker farm till vi åker hem på söndagseftermiddagen. Nytt tema varje år.

En höstkväll i oktober brukar vi träffas och titta på bilder och prata minnen från allt som hänt under året.

Helgerna första och andra advent är det adventsmarknad. Då säljer vi korv och serverar kaffe, säljer lotter, snurrar på chokladhjulet, säljer ljus, julkort och kalendrar mm

På våren brukar vi fira S:t Georg tillsammans i hela kåren.

På sommaren åker vi på läger. I bland åker vi långt och i bland är vi mera på hemmaplan.

Regionalt

Kårerna i Nordöstra Götalands scoutdistrikt arrangerar årligen arrangemang och tävlingar för distriktets scouter. Mer information om dessa finns på distriktets webb.

För Spårarna finns Hoppkul varje höst och Filbyterrundan varje vår.

För Upptäckarna ligger upplevelsearrangemanget Getingen på hösten, oftast kring vecka 39. På våren ordnas tävlingen Renhornet.

För Äventyrarna går tävlingen Hjorthornsjakten på hösten en dag under vecka 40. På våren bjuds det in till PB-Night hike, helgen vecka 19.

För utmanarna arrangeras flertalet arrangemang under året. Kontakta distiktets Utmanarråd för närmare information, eller gå med i deras facebookgrupp.

Nationellt och internationellt

Det finns även nationella och internationella arrangemang som arrangeras på riksnivå, spana in utbudet på Scoutservice.

Utbildning

För äventyrarscouter finns en jättebra kurs som heter Leda Patrull. Läs mer om den på Scouternas folkhögskola