Scoutgården

Hitta hit

Adressen är Kryddbodtorget 6b. Gården ligger bakom Wärdshuset i Gamla Linköping.

Buss/kollektivtrafik

Närmaste busshållplats är Gamla Linköping.

Karta

Hyra scoutgården

Vi hyr ut mellanvåningen i Scoutgården till andra scoutkårer. Läs mer om hur du hyr Scoutgården.

Scoutgårdens historia

Historiker föredrar att kalla huset kopparslagare Wadstens gårdshus men för generationer av vallascouter är det mer känt som kort och gott Scoutgården; vårt hem sedan 1966.

Huset var ursprungligen en gårdsbyggnad till Ekmanska gården vars huvudbyggnad nu inrymmer Ankungen Barnbokhandel ut mot Kryddbodtorget. Ekmanska gården låg på Ågatan 43 ungefär där biografen ligger idag.

Bottenplanet har använts för kopparslageriverkstad och senare plåtslageri. På övervåningarna fanns två bostadslägenheter.

Huset monterades ner 1955 och byggdes upp igen 1966 på sin nuvarande plats för att användas som just scoutgård åt oss i Valla scoutkår.

Liksom alla andra hus i Gamla Linköping ägs Scoutgården av Kulturfastigheter i Linköping AB och utgör en naturlig del av Friluftsmuseet Gamla Linköping. Vi hyr de två övre våningarna. Bottenvåningen och källarvåningen hyrs av föreningen DIS (Datorstöd i Släktforskning).

Friluftsmuseet Gamla Linköping publicerade ett inslag om huset som dörr 15 i deras julkalender 2017. Inslaget ger en intressant belysning av husets historia innan det blev scoutgård.